Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) osoby starsze powinny podejmować aktywność fizyczną na poziomie umiarkowanym. Może to być co najmniej pół godziny, co najmniej 5 dni w tygodniu. Taka aktywność może zawierać naprawdę różne ćwiczenia i w zależności, co lubi senior, to wybierze to, co dla niego najlepsze. Czy aktywność fizyczna ma wpływ na zdrowie osoby starszej? Jakie ćwiczenia może wykonywać senior, a jakie nie są dla niego wskazane? Czy aktywna osoba starsza może żyć dłużej? Tego wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Jakie aktywności fizyczne może podejmować senior?

Na początku należy przede wszystkim zwrócić uwagę na rodzaj ćwiczeń, jakie może i powinna wykonywać osoba w podeszłym wieku, a są to:

  • ćwiczenia wytrzymałościowe – ich zadaniem jest poprawa wydolności tlenowej, a może to być spacer, marsz, taniec, pływanie czy jazda na rowerze. Część z nich można wykonywać na świeżym powietrzu, co jeszcze bardziej wpływa na dobre samopoczucie seniora.
  • ćwiczenia siłowe (oporowe) – celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie mięśni. Taka aktywność może być urozmaicona poprzez użycie taśm czy ciężarków. Aby wzmocnić swoje mięśnie, możesz wchodzić po schodach lub pracować w ogródku! To ostatnie zapewni również piękny wygląd Twojej działce!
  • ćwiczenia rozciągające – inna nazwa na te ćwiczenia to stretching. Polega na rozciąganiu różnych części ciała.
  • ćwiczenia równoważne i koordynacyjne – są szczególnie ważne dla seniorów, ponieważ pomagają zmniejszyć ryzyko upadków.

Każda aktywność uzależniona jest od wieku osoby starszej. Niektóre a ćwiczeń, takie jak spacerowanie są wskazane nawet po 80 roku życia! Należy pamiętać, aby sport był przede wszystkim bezpieczny!

Poznaj aktywności, które osoby starsze uwielbiają!

Seniorzy mogą podejmować szeroki zakres aktywności fizycznych, w zależności od ich indywidualnych potrzeb i możliwości. Oto kilka przykładów:

  • Aktywność fizyczna osób starszych - jak powinna wyglądać?spacery– są to proste, ale skuteczne ćwiczenia, które mogą być wykonywane przez osoby w każdym wieku. Możesz rozpocząć od krótkich spacerów do sklepu czy w celu wyrzucenia śmieci, a później zwiększać dystans i podziwiać piękno okolicznej przyrody!
  • joga lub pilates – te formy aktywności fizycznej pomagają wzmocnić mięśnie i poprawić równowagę, co może być szczególnie ważne dla osób starszych. Są to bezpieczne opcje, ponieważ nie wymagają zbyt dużej siły, a to oznacza, że istnieje mała możliwość kontuzji, co w tym wieku jest bardzo istotne!
  • pływanie – to doskonała aktywność dla osób starszych, ponieważ woda zapewnia podparcie i umożliwia ćwiczenie całego ciała bez obciążania stawów. Jeśli więc woda jest twoim żywiołem, to koniecznie wykup karnet na osiedlowym basenie!
  • Tai chi – ta forma sztuki walki opiera się na powolnych, płynnych ruchach, co czyni ją dobrą opcją dla osób starszych. Może ona pomóc wzmocnić mięśnie i poprawić równowagę.
  • zajęcia z grupą – ćwiczenia w grupie mogą być świetną okazją do zabawy i zwiększenia motywacji. Może to być taniec, jogging, czy nawet zajęcia z aktywnościami na świeżym powietrzu, takimi jak Nordic Walking. Dużym plusem jest to, że osoba starsza będzie przebywać wśród swoich rówieśników, co może pomóc jej pokonać samotność!

Ważne, aby upewnić się, że wybrana aktywność fizyczna jest odpowiednia dla indywidualnych możliwości i stanu zdrowia seniora. Pamiętaj, aby przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej skontaktować się z lekarzem i skonsultować swoje plany i zamiary!

Jakie są plusy aktywności fizycznej w podeszłym wieku?

Istnieje wiele różnych korzyści, które wynikają z tego, że osoba starsza wykonuje różne ćwiczenia. A oto najważniejsze z nich:

  • serce wzmacnia się, polepsza się przepływ krwi w naczyniach krwionośnych.
  • zwiększa się szansa na normalizację i lepszą kontrolę ciśnienia tętniczego krwi.
  • zmniejsza się stężenie “złego” cholesterolu.
  • zwiększa się poziom “dobrego” cholesterolu.
  • zmniejsza się ryzyko występowania i tworzenia zakrzepów i zatorów.
  • zwiększa się siła mięśni, wytrzymałość oraz sprawność ruchowa, a to przekształca się w większą samodzielność w codziennym życiu.
  • zwiększa się motoryka ruchowa, w tym koordynacja, zmniejsza się ryzyko upadków.
  • znacznie zwiększa się odporność organizmu na różne infekcje.
  • zwiększa się gęstość kości, co oznacza, że zmniejsza się zagrożenie osteoporozy, a w tym ryzyko różnych złamań.
  • polepsza się sprawność układu oddechowego, co sprawia, że nasze mięśnie i mózg są lepiej dotlenione.
  • poprawia się perystaltyka jelit i reguluje się rytm wypróżnień.
  • poprawia się samopoczucie, nastrój.
  • zmniejsza się ryzyko wystąpienia depresji i stanów lękowych.
  • poprawia się jakość snu.
  • zwiększa się poczucie własnej wartości.
  • zmniejsza się ilość branych leków, ponieważ poprawia się ogólny stan zdrowia.
  • zwiększa się aktywność społeczna, ponieważ podczas ćwiczeń można poznać kogoś, z kim później również będziemy chcieli utrzymywać kontakt.

Jak możesz zauważyć, aktywność fizyczna u seniorów może być naprawdę różna! Bardzo często w większych, ale i mniejszych miastach, działają różne organizacje, które mają na celu pomóc seniorom. Organizują oni różne spotkania i również aktywności fizyczne, w których osoby starsze mogą uczestniczyć. Pamiętaj, że uprawianie sportu może znacznie poprawić Twoje zdrowie fizyczne i psychiczne, dlatego warto zacząć chodzić na spacery, wykonywać różne sekwencje jogi czy pływać. Wszystko to jest dobre dla Twojego zdrowia! Życie po sześćdziesiątym roku życia również może być przepełnione sportem!